AutoZeelandtest van de MG ZS EV

“Verrassend!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

MG is sinds 2005 in handen van het grootste autoconcern in China: SAIC. Sinds vorig jaar wordt de 100% elektrische SUV ook in Europa geleverd.
Ik reed met de Luxuryversie die voor € 32.985,- in de boeken staat.

Historie
Cecil Kimber was werkplaatschef in een garage van William Morris in Oxford toen hij in een hoekje van de garage een eigen ‘special’ bouwde. De auto bleek een succes en in 1923 besloot hij meerdere exemplaren te produceren. Hij richtte zijn eigen bedrijf op en noemde het merk MG, wat staat voor Morris Garage.
Zijn inspanningen leidden ertoe dat MG zich als een sportwagen ontwikkelde die vrijwel iedereen kon betalen.
De Morris Company Ltd zorgde er vervolgens voor dat MG een relatief groot merk werd dat naast sportwagens ook limousines bouwde. De K-3 werd speciaal voor de racerij gemaakt en op de Klausenpass Rennen in 2013 heb ik verschillende K-3’s voorzien van een compressor gezien. Indrukwekkend!
Wij kennen allemaal de naoorlogse MG’s van de TC tot en met de beroemde B.
Helaas ging het merk in 2004 failliet, maar dankzij de inspanningen van SAIC is MG in 2011 in Groot Brittannië en sinds 2019 weer in Europa teruggekeerd.

Herkenbare SUV
Als je goed kijkt, zie je dat de nieuwe MG herkenbare trekjes heeft. SAIC heeft namelijk een joint venture met Volkswagen en hier en daar herken ik wat Tiguan-overeenkomsten. Hij wordt trouwens in dezelfde fabriek als de Volkswagens gebouwd.
De grille zou bijvoorbeeld zomaar door Mercedesdesigner Gordon Wagener kunnen zijn ontworpen, vergelijk hem maar eens met die van de A-Klasse.
Voor de rest ziet hij er voorkomend uit, niet erg opvallend, maar zeker geschikt voor de grote massa. Je kan zien dat de ontwerpers gekeken hebben naar de Europese smaak, want hij valt hier zeker niet uit de toon.
Hij is eigenlijk ontworpen met een benzinemotor en dat heeft als voordeel dat hij er niet ‘elektrisch’ uitziet. Als je niet beter weet, zie je eigenlijk niet dat hij geen verbrandingsmotor heeft.
De enige overeenkomst met zijn illustere voorvaderen is het MG-logo op de grille en de achterzijde. Als je er aan de voorkant op drukt, gaat er een klep open en zie je de stopcontacten om hem op te laden.
Als ik qua design toch nog iets aan te merken heb, is het de maat van de wielen. Ik vind ze wat aan de kleine kant, maar daar is een reden voor.
Bij de instapversie hebben we het over 16”, bij de Luxury over 17”. De benzineversie heeft in China grotere wielen, maar voor de EV-uitvoering heeft men voor kleinere gekozen, omdat die minder rolweerstand hebben.

Uitstekend afgewerkt
De beide voorstoelen zitten prima en geven goede steun. Het leer en de stiksels zijn absoluut hoogwaardig, evenals de meeste materialen op het dashboard en de portieren, alles is solide afgewerkt. Het leren stuurwiel is aan de onderkant afgevlakt om in - en uitstappen gemakkelijk te maken.
De Luxuryversie heeft een glazen dak dat gelukkig niet veel hoofdruimte kost, maar wel licht in huis brengt. Ook wanneer het afdekscherm dicht is, komt er toch nog wat licht naar binnen.
Het instrumentenpaneel bestaat uit een snelheidsmeter en een klok voor de elektrische rijtoestand waarop je kunt aflezen hoeveel energie wordt gebruikt en hoeveel er wordt geregenereerd.
De draaiknop op de middenconsole kan in de D-, de N- en de R-stand worden gezet, net als bij een gewone automaat.
De achterbank is comfortabel en wanneer je op het MG-logo drukt, opent de vijfde deur en staat er 448 liter kofferruimte tot je beschikking. Bij omgeklapte leuningen ontstaat er een vlakke laadvloer.

Onderweg
Op de startknop drukken en de draaiknop op Drive en de MG rijdt geruisloos weg. Ondanks het eenvoudige onderstel blijkt hij een verregaand comfortabel weggedrag te vertonen, alleen grove dwarsnaden geeft hij wat ongefilterd door.
Omdat het accupakket op de wagenbodem ligt, heeft hij een laag zwaartepunt en helt hij bij snel bochtenwerk maar een beetje over. Hij stuurt voorts lekker direct en licht.
Ik word in een elektrische auto altijd getriggerd om zo zuinig mogelijk te rijden, dus zet ik hem op de Ecostand en ik schakel de hoogste vorm van energie regenereren in. Dat heet bij E-auto’s ‘one pedal driving’. Je hoeft dan eigenlijk het rempedaal niet te gebruiken: zodra je van het gas gaat, remt hij heel snel af en dat levert energie op. Ik ben onder andere naar West-Brabant gereden en dan over de oude Zeeuwse weg met rotondes, verkeersremmers, afslagen etc.

Technische gegevens

  • L x b x h = 4.31 x 1.81 x 1.64 m
  • Wielbasis: 2.59 m
  • Gewicht: 1518 kg
  • Laadvermogen: 432 kg
  • Accucapaciteit: 44,5 kWh
  • Elektromotor: Permanent Magneet Synchroonmotor
  • Vermogen: 143 pk
  • Koppel: 353 Nm
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 seconden
  • Acceleratie 0-50 km/h: 3,1 seconden
  • Topsnelheid: 140 km/h
  • Actieradius: 263 – 335 km
  • Energieverbruik: 13,8 kWh

Assistentsystemen
De ZS heeft bezit vrijwel alle veiligheidssystemen van een moderne auto, voor een deel samen met Duitse toeleveringsbedrijven ontwikkeld, zoals de adaptieve cruise control van Bosch en het type elektromotor die Porsche ook in de nieuwe Taycan gebruikt. Voorts heeft MG zijn huiswerk goed gedaan, want hij scoort de maximale 5 sterren bij de EuroNCAP – test van het Europese Veiligheidsinstituut.
Volledig autonoom rijden kan nog niet, maar de ingenieurs zijn daar druk mee bezig.
De elektromotor is bij het accelereren zachtjes te horen, daarna neemt het geluid van de banden toe. Het gaspedaal is gemakkelijk te doseren.

Laden
De ZS kan thuis aan het stopcontact worden geladen en dat duurt ruim 20 uur. Op een publiek laadpunt laadt hij over 1 fase (7,4 kWh) en dat duurt 6,5 uur. Met de CCS stekker kan hij ook snelladen met een snelheid van 50 kWh tot 80% en daarvoor heeft hij 40 minuten nodig.
Het laden gaat dus via de voorkant, maar je moet altijd even door je knieën om de stekker te bevestigen.

Conclusie
De MG ZS EV is misschien wel de goedkoopste elektrische SUV op de Nederlandse markt met een instapprijs van € 30.985,-. Gezien deze prijs biedt MG een goed product aan, want hij is ruim en praktisch.

In de Benelux zorgt de Van Mosselgroep voor de distributie en omdat Van Mossel Autolease ZuidWest ook tot die groep behoort, moet u in CarVillage aan de Pearyweg in Goes zijn om de MG ZS EV te bestellen.
Wendt u zich tot Bert Flipse en het komt zeker goed!

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid